Studenten, startups en mkb vertegenwoordigen NL Space tijdens Space Tech Expo Bremen
De wereldwijde ruimtevaartgemeenschap komt van 14 t/m 16 november bij elkaar tijdens de jaarlijkse Space Tech Expo in Bremen. Nederlandse bedrijven zijn aanwezig om oude banden aan te halen, nieuwe contacten op te doen en te horen over de laatste trends en innovaties. Want ook internationaal zijn er volop kansen voor NL Space.
Het oranje NL Space paviljoen is inmiddels een vaste waarde op Europa’s grootste beurs voor de ruimtevaartindustrie. Het is een ‘etalage’ waarin Nederlandse bedrijven tonen wat ze in huis hebben aan ruimtevaartvernuft. En het is een uitvalsbasis van waaruit exposanten op onderzoek uitgaan om te ontdekken wat er in de rest van de ruimtevaartwereld speelt.
Het paviljoen wordt mogelijk gemaakt door het NSO, dat zelf ook op de beurs aanwezig is. Jasper van Loon, lid van het NSO-directieteam: ‘We zijn er om Nederlandse bedrijven te helpen aan waardevolle contacten. Daarnaast vertellen we buitenlandse bedrijven die overwegen om zich in Europa te vestigen over het ruimtevaartecosysteem in Nederland. En natuurlijk gebruiken we de Space Tech Expo ook om zelf bij te houden wat de laatste ontwikkelingen en trends zijn.’
Kleine satellieten
Op de beurs zal veel aandacht zijn voor de veiligheidssituatie in de wereld, verwacht Jeroen Rotteveel, voorzitter van branchevereniging SpaceNed. ‘Dagelijks komen in het nieuws beelden voorbij over de situatie in Oekraïne en Gaza. Een deel van die beelden is gemaakt door satellieten in de ruimte. Dit onderstreept het belang van autonome, strategische satellietsystemen, zoals de constellatie Iris2, waar Europa op dit moment aan werkt.’
Nederland heeft de laatste jaren veel ervaring en expertise opgebouwd in newspace, het domein van kleinere, goedkopere satellieten. ‘We kijken waar de kansen voor Nederland liggen’, zegt Van Loon. ‘Constellaties van kleinere satellieten hebben een enorme vlucht genomen. Dit betekent dat bedrijven moeten overgaan op serieproductie van tientallen, soms wel honderden satellieten en satellietonderdelen. Serieproductie vraagt nieuwe vaardigheden en die zie je in Nederland op dit moment ontstaan.’
NL Space verbindt
Deelnemers trekken tijdens de Space Tech Expo samen op onder de vlag van NL Space. Verstandig, vindt Rotteveel: ‘De Nederlandse ruimtevaart-community bestaat vooral uit startups en kleinere bedrijven. Dat kan een nadeel zijn als je alleen oog hebt voor jezelf. Maar door samen op te trekken, wordt het juist een voordeel. Wij zijn gewend om samen te werken met academici en startups aan de ene kant en de “grote jongens” als Airbus, Ariane en DLR aan de andere kant. Dit leidt tot een wendbare gemeenschap die goed in staat is om te verbinden en aantrekkelijk is om mee samen te werken.’
En dan zijn er nog de studenten en startende ondernemers. Twee belangrijke doelgroepen waar NL Space Campus zich tijdens Space Tech Expo in het bijzonder op richt. ‘De beurs is gratis toegankelijk, dus extra aantrekkelijk. We zien dat veel studenten en mensen van ESA BIC incubators uit heel Europa naar Bremen komen’, zegt Maaike Smelter van NL Space Campus.
Net als vorig jaar organiseert NL Space Campus op woensdagavond de netwerkbijeenkomst ‘Connecting the Curious’ in Biergarten Lugger, om de hoek van het expoterrein. Jong talent komt hier in aanraking met elkaar en met de gevestigde ruimtevaartpartijen. Er is volop tijd om te netwerken en ruimte om ideeën te pitchen voor een groot publiek. Smelter: ‘Tijdens dit evenement brengen we studenten en startups in verbinding met de ruimtevaarwereld, wat het ecosysteem als geheel ten goede komt.’
Meer informatie
Space Tech Expo Bremen
NL Space Campus: Connecting the Curious